Thursday, June 11, 2009

国民服务计划(PLKN)之roll-call

男生的roll-call在10:30pm开始。。一如往常,roll-call前,我们都必须先排好队,并且点算人数。。。

之后呢才开始roll-call。。。

roll-call做些什么?

其实是老师在那边训话罢了啦。。。。。好像有。。


“...kamu semua ni kenapa tak dengar nasihat cikgu...kamu ni kumpulan 1..bukan kumpulan 3...cikgu tak mau guna cara kumpulan 3 untuk kamu semua...faham?”

“...kamu ni jangan melampau sangat..kadang-kadang cikgu boleh main dengan kamu..tapi masa serius kita kena serius..tengok keadaan...cikgu sedang cakap ni,,kenapa kamu masih bercakap lagi!”

“...semasa kamu turun ke dewan makan..atau naik ke dorm..kamu semua mesti bergerak dalam kumpulan..cikgu tak mau tengok sehelai-helai turun..sakit mata tau!”

“...kalau lihat dari atas, kem kita ada di tengah-tengah hutan,ada banyak pantang larangnya di sini..jangan nak cakap besar di sini,cikgu tak suka...”

“...kem ini memang menyeronokkan..ada banyak aktiviti yang menarik di sini..seperti flying fox,tali tinggi, kayak...macam-macam ada..lama-lama kamu akan taulah!”

“...kem ini bukan sahaja yang kamu ada..tetapi masih ada penghuni-penghuni yang kamu tak nampak sudah tinggal di sini lama dah...cikgu tak apa..cikgu kat sini pun sudah 4 tahun..mereka pun sudah kenal cikgu...oleh itu..kamu cakap jangan kuat sangat..jangan seronok sangat..ceria sudah boleh..”

“...cikgu tak mau ada orang nak bergaduh di sini,jaga mulut sikit...hormat orang lain dan agama orang lain...faham?”

“...cikgu boleh tukar channel punya..tapi cikgu tak mau..kamu dengarlah arahan cikgu, tak mau ingkar arahan..faham?”

“...cikgu tak mau kamu semua sama warna saja,cina sama cina..india sama india,,melayu sama melayu...cikgu tak mau...kamu semua kena campur sekali...lain kali..cikgu mau semasa kamu bergerak dalam kumpulan..mesti ada cina,melayu dan india....faham?”

“...cikgu tau kamu semua sudah besar, sudah 18 tahun..tau cari boy friend, girl friend...tapi sini ialah pusat latihan..bukan tempat untuk kamu bercinta...cikgu nampak ada banyak yang sepasang sepasangan punyalah...cina sama melayu,melayu sama india,india sama india(老师指的是情侣)..cikgu tak mau..sakit mata..faham?”

“...cikgu pun telah pesan..jangan berlari-lari waktu senja/malam...gelap-gelap...nanti kamu tak nampak..terspak batu apa...atau jatuh macam mana? siapa yang bertanggungjawab? bukan orang lain..tapi cikgu yang akan tanggungjawab...kalau ibu bapa kamu tanya cikgu..macam mana cikgu mau jawab nanti? tak mau main bola juga...kalau terpijak batu atau kaca...macam mana? siapa mau tanggungjawab pula?”

“...sini ada banyak kawasan larangannya..macam wira..kamu dilarang untuk pergi atau naik ke dorm wirawati...kamu semua juga dilarang turun ke bawah tanpa kebenaran cikgu..bawah sana ada banyak perangkap..hanya cikgu yang tau kat mana..sangat bahaya..di bawah sana juga ada maybank..tau apa tu maybank tak?”

“...cikgu tau ada yang di antara kamu tak dapat sijil punya...kerana kurang berdisiplin..oleh itu, jaga disiplin sikit...dari amsa kamu masuk ke kem sini sampailah kamu keluar dari kem ini...jangan inagt mau balik dah..tak payah jaga disiplin...kekalkan disiplin anda...faham?”

“...kamu tau apa tu PLKN tak? kamu semualah PLKN..Pelatih Low Kalsium Negara...sebab ada banyak di antara kamu patah sini patah sana..baru-baru saja ada seorang yang patah tangan pula...kan cikgu pesan jangan main-main kat bilik air...lantai licin...”

“...kalau kamu sakit atau tak berapa sihat...kejutkan kawan kamu di sebelah kamu...jangan tak cakap kalau kamu sakit apa...kalau kamu mati macam mana cikgu nak jelaskan kepada ibu bapa kamu? kem PLKN tak pernah ada orang mati semasa latihan...tapi ada mati kerana sakit..sebab mereka tak cakap...cikgu ada kat bilik..kejutkan cikgu kalau kamu sakit atau deman...kalau cikgu dorm kamu tak ada..pi dorm lain cari cikgu..pasti ada cikgu di kem punya..”

『例子众多,未能一一详列』

除此之外,在roll-call的时候,老师也会说说明天有什么活动。。。明天会做些什么。。穿什么衣等。。

有些老师就很喜欢讲故事。。或者是一些烂gag。。。有时听到我(们)很bek cek。。。

因为都不好笑。。。而且身体有很累。。。一些无聊人又很喜欢在后面丢石头。。。有很生气。。可是又不能做什么。。。geram!!!

老师在roll-call结束前一定这样说:

“...ada siapa sakit? deman? tak sihat? ada apa masalah?kalau tak ada..balik ke dorm masing-masing sekarang..selewat-lewatnya 11:30pm sudah pun tutup lampu...cikgu tak mau ada orang cakap...kalau cakap pun suara tak mau dengar..faham?..yang duty malam cari cikgu....”

roll-call过后。。我们就。。。。睡觉咯。。。晚安!一天的生活就是这样啦~~

-----------------------------------------------------
~~请阅读 <<国民服务计划 (PLKN) 之 晚餐。晚休。宵夜>>
~~请阅读 <<国民服务计划 (PLKN) 之 下午茶。riadah>>
~~请阅读 <<国民服务计划 (PLKN) 之 Latihan fizikal>>
~~请阅读 <<国民服务计划 (PLKN) 之 午餐。午休>>
~~请阅读 <<国民服务计划 (PLKN) 之 character building>>
~~请阅读 <<国民服务计划 (PLKN) 之 早餐>>
~~请阅读 <<国民服务计划 (PLKN) 之 早晨>>
~~请阅读 <<国民服务计划 (PLKN) 之 layout。module>>
~~请阅读 <<国民服务计划 (PLKN) 之 kkj>>
~~请阅读 <<国民服务计划 (PLKN) 之 组别。人数>>
~~请阅读 <<国民服务计划 (PLKN) 之剪发。服装>>
~~请阅读 <<国民服务计划 (PLKN) 之入营>>
~~请阅读 <<国民服务计划 (PLKN) 之前奏>>
~~请阅读 <<国民服务计划 (PLKN) 之前言>>
~~资料提供:吴承达先生,陈嘉敏小姐,叶泳恩小姐, 林可慈小姐, Miss Fatinshah 及Mr. Ahmad Hisaamuddin。
~~本文的资料的编排,编写,翻译,对话内容及其他一切有关本文的资料,包括时间,地点,人物,及时间的发生,均由刘恒兵先生一手包办。
~~如本文的资料有误,请告知本人。
~~如本文的翻译不恰当,也请告知本人。
~~如各位有意见,欢迎各位留言,不过一切煽动性及涉及国家、政治、宗教、信仰等言论都不受鼓励。一旦发现,本人将立即删除之。
~~如有雷同 纯属巧合
~~版权所有 翻印必究

6 comments:

Alpha_ said...

哇,写了那么多,写完了没?

Yang said...

wei, apa itu maybank? bleh cerita skit?

cina yg tau sikit melayu said...

saya ada sikit soalan nak tanya hang..

1.apa itu maksudnya cara kumpulan 3?
2.apa itu amsa?

terima kasih..

劉。心。語 said...

To Alpha_: still got many..

To Yang: Maybank is(are) tiger(s)..

To cina....: kumpulan 3 in PLKN is well known as thier bad attitude....thus the jurulatih will teach them by using more punishment... amsa? i think it was a mistake, it should be asma..


thank you for your questions

Anonymous said...

wow!!
mr pink,y so long,dunno which one i suppose 2 read 1st o...
i juz read through it,too long,eye-pain o...
u look very enjoy the kem life,rite?
i think me too...

spammer said...

I like race, I like politics, I like religion.

race
politics
religion

race
politics
religion

lalala....